06 15189636

Boleo

20-11-2019

Help! De surfer verzuipt

 Trefwoorden: SEO, webtekst

De hoeveelheid informatie op internet is onvoorstelbaar groot. Wereldwijd zijn er ruim 1,2 miljard websites. En alleen in Nederland zijn er zo'n 4 miljoen websites actief. Als surfer moet je dus oppassen niet te verdrinken in al die informatie. Zo kun je met jouw website de surfer helpen.

Leuk artikel?

Vind je dit een leuk, interessant artikel? Deel 'm dan op je eigen sociale media.

Google op de zoekterm 'vakantie 2020' en binnen een fractie van een seconde heb je miljoenen hits. Daar heb je als zoeker dus niets aan, want vindt in die hooiberg de speld maar eens.

Gelukkig zijn we inmiddels behoorlijk getraind om onze zoekopdracht zo specifiek mogeljk te maken. Dus zoeken we bijvoorbeeld op de combinatie: 'zomervakantie, kamperen Frankrijk'. En zelfs dan hebben we binnen een seconde ruim 100.000 resultaten. Nog steeds enorm veel, maar daar zitten in ieder geval geen hotelaanbiedingen tussen of reizen naar Azië. Ook de advertenties bovenaan, zullen veel beter aansluiten. Omdat de meest relevante resultaten (volgens de formule van Google) bovenaan staan, kijken we meestal niet verder dan de eerste twintig, dertig resultaten. En dat is een stuk overzichtelijker.

Je wilt ongetwijfeld dat je website goed vindbaar is. En daarom is het belangrijk goed rekening te houden met hoe mensen zoeken op internet. Er is geen magische formule waarmee je website op nummer één komt te staan. Daarover lees je meer in mijn artikel: 'De zin en onzin van SEO'. Maar ik heb wel een paar tips voor je.

Dit kun je doen om beter vindbaar te worden

  1. Ben je vooral lokaal of regionaal actief met je bedrijf?
    Zorg dan dat je die informatie slim verwerkt in de teksten op je site. Dus niet alleen op een contactpagina maar ook op je andere pagina's. Gebruik bijvoorbeeld je koptekst op je homepage:'De beste schoenmaker van Gouda'. Maak subkopjes waarin je duidelijk maakt dat je lokaal/regionaal werkt. Bijv. "gratis bezorgd in het Groene Hart'. En vergeet vooral de zogenaamde meta-teksten niet zoals je 'title' en 'description'.
    Overdrijf niet! Voor de bezoeker van je site is het niet fijn om in vier zinnen steeds je vestigingsplaats te moeten lezen. En Google is daar ook niet van gediend.  
  2. Verdiep je in je doelgroep
    Vanuit je marketingstrategie heb je - als het goed is - een duidelijke keuze gemaakt wie je doelgroep is. Je kunt nu eenmaal niet voor iedereen een interessant aanbod hebben. Achterhaal welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en verwerk dat in je teksten. Het is soms best lastig om die woorden te achterhalen. In een volgend artikel zal ik daar verder op ingaan.
  3. Maak landingspagina's.
    Heb je verschillende diensten/producten voor verschillende doelgroepen, dan kan het heel handig zijn om landingspagina's te maken. Dat zijn pagina's die wel onderdeel zijn van je website maar die niet in je naviagatiemenu staan of direct via je site zijn te vinden. Je kunt een landingspagina helemaal afstemmen op een specifieke doelgroep, product of dienst, of een combinatie daarvan. 
    Landingspagina's lenen zich ook goed om te delen op social media. 
    Heb je een website met een CMS, zoals Wordpress of MODX, dan is het maken van een landingspagina niet veel werk. Vraag anders je webbouwer om advies.

Er is natuurlijk nog veel meer waarmee je aan betere vindbaarheid van je website kunt werken.Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met me op.