BOLEO Internet & Marketing Services

06 15189636

De zin en onzin van SEO

Ik zie steeds vaker advertenties op Facebook van bedrijven die je beloven dat ze je website bovenaan bij Google kunnen krijgen. Dat lijkt te mooi om waar te zijn. En mijn oma zei het al, dan is het meestal ook niet waar. Hoe zit dat dan met SEO en vindbaarheid?


Laat ik gelijk met de deur in huis vallen, er bestaat geen magische toverformule waarmee je je website gegarandeerd op de eerste plek krijgt bij Google. Je doet er daarom verstandig aan dat soort beloftes met de nodige korreltjes zout te nemen. 

De ranking door Google

Hoe Google de positie van een webpagina bepaalt (ranking), weten we niet precies.  Wat we wel weten is dat de formule die Google gebruikt, tientallen variabelen kent. Een groot deel van die variabelen zijn bekend, zoals:

  • de naam van je webpagina zelf,
  • de title en description, je teksten
  • de technische opbouw van je website en of je site mobielvriendelijk is

Hoe de verschillende variabelen meewegen is niet altijd duidelijk en bovendien verandert Google dat regelmatig. De exacte formule is een nog groter geheim dan het recept van Coca Cola en de pincode van Obama bij elkaar. 

Don’t f.... with Google

De reden dat Google regelmatig de formule aanpast, ligt voor de hand: Google wil voorkomen dat ze worden gemanipuleerd met als enige doel een website hoger in de ranglijst te krijgen.

Je hebt je website voor je bezoekers en klanten. Niet voor jezelf en ook niet voor Google. Google is daar ook volstrekt duidelijk over: Zorg er voor dat de informatie waar iemand naar op zoek is, op een goede manier op je site staat. Maak het in eerste instantie de zoeker makkelijk. Als je dat goed doet, volgt Google op termijn vanzelf.

Heeft SEO dan geen zin?

Natuurlijk is SEO belangrijk. Met zo'n 5,5 miljoen Nederlandse websites moet je zeker werken aan de vindbaarheid van je website. Het houdt je scherp. Voldoet je website aan de technische eisen, heb je al je teksten op orde? Het geeft houvast om de vindbaarheid te verbeteren. Maar het is geen garantie dat je website op plek 1 komt te staan. 

De uitzonderingen bevestigen de regel
Voordat ik boze SEO-bureau's aan de deur krijg, er zijn in ieder geval twee situaties waarbij wel een hoge positie kan worden beloofd:

  • als je weinig tot geen concurrentie hebt.
    Ben je de enige aanbieder van een product of dienst dan sta je al snel bovenaan.  
  • als je bij Google zoekt op je domeinnaam.
    Ik sprak laatst iemand die heel tevreden was over de vindbaarheid van zijn site want "als ik op Google mijn website intik,  staat deze bovenaan".  Waarop ik zei dat als ik je website ken, ik die niet meer hoef te zoeken. Het is net zo iets als op basis van een telefoonnummer een telefoonnummer opzoeken. En inderdaad, een zoekopdracht op basis van het aanbod op de site, leverde een plek op pagina 4 van de zoekresultaten op.

Moraal van het verhaal

Wil je meer rendement uit je website halen, investeer dan eerst in een technisch goede website en zorg voor de juiste teksten en andere content die je bezoeker helpen en verleiden om klant bij je te worden. Houd zeker rekening met SEO maar overschat de waarde daarvan niet. 

Wil je meer weten over SEO en het schrijven van webteksten?
Kijk dan eens bij mijn workshop Schrijven voor internet

Zoek op trefwoorden

  • webtekst (3)
  • seo (1)
  • leesbaarheid (1)
  • typografie (1)

  • Archief

  • maart 2016 (1)
  • mei 2015 (2)

  • Reageren

    Wil je een reactie geven op een artikel?

    Dat kan op Facebook, Twitter en LinkedIn.

    de zin en onzin van SEO